Algemene voorwaarden

Definities

  1. ZMN Interieur: ZMN Interieur, gevestigd te Enschede, KvK-nummer 76919501.
  2. Klant: degene met wie ZMN Interieur een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: ZMN Interieur en Klant samen.
  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

 

Toepasselijkheid 

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens ZMN Interieur.
  2. ZMN Interieur en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. ZMN Interieur en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

 

Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van ZMN Interieur zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
  3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij ZMN Interieur en de Klant dit schriftelijk afspreken.

 

Aanvaarding 

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag ZMN Interieur de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt ZMN Interieur slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

 

Prijzen

  1. ZMN Interieur hanteert prijzen in euro’s, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. ZMN Interieur mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. ZMN Interieur en de Klant spreken voor een dienstverlening door ZMN Interieur een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  4. ZMN Interieur mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
  5. ZMN Interieur moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  6. ZMN Interieur mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
  7. ZMN Interieur zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

 

Betalingen en betalingstermijn

  1. ZMN Interieur hanteert bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling van 80%.
    De eerste factuur ter grootte van 80% dient binnen 14 dagen voldaan te zijn. Zodra deze is voldaan begint de levertijd.
  2. Wanneer de leverdatum bekend wordt en de goederen zijn geleverd volgt de tweede factuur ter grootte van 20% met een betalingstermijn van 14 dagen.
  3. De betalingstermijnen die ZMN Interieur hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat ZMN Interieur aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. ZMN Interieur mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

 

Herroepingsrecht

  1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
    • het product uit zijn palletbox is gepakt en gebruikt
    • het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
    • het een spoedreparatie betreft
    • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
    • het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien
  1. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
    • op de dag nadat de order is geplaatst na het akkoord vinden van de offerte.
    • zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
    • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
  2. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@zmninterieur.nl.
  3. De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan ZMN Interieur, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
  4. Wees ervan bewust dat het herroepingsrecht (ook wel zichttermijn genoemd) niet van toepassing is voor zakelijke klanten, bedrijven of personen die namens bedrijven optreden. Voor meer informatie over het herroepingsrecht kijkt u op Europees Consumenten Centrum.

 

Vergoeding retourkosten 

  1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de Klant de kosten daarvoor.

 

Eigendomsvoorbehoud

  1. ZMN Interieur blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van ZMN Interieur met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
  2. Tot die tijd in lid 1 kan ZMN Interieur gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
  4. Wanneer ZMN Interieur gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag ZMN Interieur van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

 

Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  2. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
  3. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag ZMN Interieur zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
  4. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan ZMN Interieur kan tegenwerpen.

 

Levertijd

  1. De levertijden van ZMN Interieur zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
  2. De levertijd gaat in wanneer door de Klant de eerste factuur is betaald voor akkoord gegeven offerte.
  3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer ZMN Interieur later levert dan is afgesproken door overmacht.

 

Transportkosten

  1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en ZMN Interieur schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

 

Verpakking en verzending

  1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij ZMN Interieur niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
  2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan ZMN Interieur. Doet de Klant dit niet, dan kan hij ZMN Interieur niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

 

Bewaring

  1. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

 

Montage en of installatie

  1. Hoewel ZMN Interieur zich inspant alle montage- en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.

 

Garantie

  1. Wanneer de Klant en ZMN Interieur een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor ZMN Interieur enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
  2. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
  3. De garantie geldt niet:
    – in het geval van normale slijtage
    – voor schade ontstaan door ongevallen
    – voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
    – voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
    – wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
  4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die ZMN Interieur levert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.

 

Uitvoering van de overeenkomst

  1. ZMN Interieur voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. ZMN Interieur mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
  4. De Klant moet ervoor zorgen dat ZMN Interieur op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de Klant er niet voor dat ZMN Interieur tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

 

Geheimhouding

  1. De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van ZMN Interieur ontvangt geheim.
  2. Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende ZMN Interieur waarvan de Klant weet of redelijker­wijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan ZMN Interieur schade kan berokkenen.
  3. De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
  4. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
    • die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
    • die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
  5. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.

 

Boetebeding

  1. Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan ZMN Interieur voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
  2. Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
  3. Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
  4. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  5. De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
  6. ZMN Interieur mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.

 

Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart ZMN Interieur tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door ZMN Interieur geleverde producten en/of diensten.

 

Klachten

  1. De Klant moet een door ZMN Interieur geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant ZMN Interieur daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat ZMN Interieur hierop gepast kan reageren.
  4. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en ZMN Interieur.
  5. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat ZMN Interieur andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

 

Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan ZMN Interieur.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling ZMN Interieur ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

 

Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer ZMN Interieur een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

 

Aansprakelijkheid ZMN Interieur

  1. ZMN Interieur is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer ZMN Interieur aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. ZMN Interieur is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer ZMN Interieur aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

 

Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van ZMN Interieur vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

 

Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer ZMN Interieur toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door ZMN Interieur nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat ZMN Interieur in verzuim is.
  3. ZMN Interieur mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer ZMN Interieur kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

 

Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van ZMN Interieur door de Klant niet aan ZMN Interieur kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    – een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    – wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    – stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    – computer­virussen
    – stakingen
    – overheidsmaatregelen
    – vervoersproblemen
    – slechte weersomstandigheden
    – werkonderbrekingen
  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor ZMN Interieur 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat ZMN Interieur kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als ZMN Interieur de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  5. ZMN Interieur hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer ZMN Interieur hiervan voordeel heeft.

Opgesteld op 01 november 2023.